Ile kosztuje spot reklamowy ?

Nie ma jednej ceny, nie obowiązuje też powszechnie obecne wśród Klientów przypuszczenie: że im krótszy spot – tym tańszy. Wszystko zależy od pomysłu na spot reklamowy, opisanego w scenariuszu.

Trwający 6 sekund Bumper Ad do emisji w kampaniach płatnych YouTube Ads może być wielokrotnie droższy w produkcji od 30-sekundowego spotu do telewizji. Spot reklamowy może kosztować kilkaset złotych, może setki tysięcy. Zacznijmy od najtańszej opcji. W przypadku gdy budżet Klienta nie pozwala „puścić wodzy fantazji” ani na organizację profesjonalnego planu filmowego, warto pamiętać o stockach.

Najtańszy spot reklamowy: ze stocków

Kaizen Media korzysta z banków gotowych plików wideo, które są niezastąpione przy produkcji najtańszych spotów reklamowych. W serwisach Envato, Videohive czy Storyblocks wyszukujemy potrzebnych ujęć i jedyne co pozostaje zrobić to zmontować je w atrakcyjny sposób. W etapie postprodukcji dodajemy napisy, muzykę i lektora na określone pole eksploatacji. 

W przypadku gdy spot reklamowy ma trafić do Internetu i nie będzie użyty w płatnej kampanii CPC jego koszt produkcji może zamknąć się w kwocie zaledwie kilkuset zł. W przypadku gdy spot reklamowy ma zostać „dopalony” płatną kampanią (YouTube Ads czy Facebook Ads) lub jest przeznaczony do emisji w telewizji, jego cena drastycznie wzrasta.

Emisja w telewizji uderza po kieszeni

Z jednej strony to koszt lektora, który w tej sytuacji życzy sobie nierzadko dwukrotnie wyższego honorarium oraz udziela licencji na określony czas (zazwyczaj na 1 rok). Z drugiej strony, gdy spot reklamowy ma trafić do telewizji, to oprócz o wiele droższej usługi lektorskiej, czeka nas zakup poszerzonej licencji muzycznej. Ścieżki dźwiękowe z najbardziej prestiżowych banków muzyki jak Audio Network, Paris Music czy Premium Beat) potrafią same kosztować powyżej 1000 zł. Szczęśliwie są też serwisy jak Artlist, których będąc subskrybentem nie trzeba dodatkowo płacić za emisję na szklanym ekranie. 

Miliony dolarów na wizji

Nie wspominamy w tym tekście o kosztach kampanii w telewizji. Ta zależy od cennika danej stacji, kosztu emisji w danym paśmie, przed konkretnym (zazwyczaj popularnym) programem. Emisja 30-sekundowego spotu reklamowego w programie śniadaniowym kosztuje kilka tysięcy złotych, zaś przed głównym wydaniem programu informacyjnego nawet powyżej 60 tysięcy złotych. To i tak nic w porównaniu do ponad 5,5 miliona dolarów za samą emisję 30-sekundowego spotu reklamowego w przerwie finału Super Bowl w 2020 roku. 

Wróćmy na Ziemię, a ściślej do Internetu, który z roku na rok staje się coraz lepszą opcją na emisje spotów reklamowych. Zasięgi na YouTube potrafią już zawstydzić tradycyjną telewizję, przy braku horrendalnie drogich kosztów kampanii.

Ekipa rusza na zdjęcia

Zaczęliśmy nasze rozważania od produkcji spotu reklamowego z użyciem stocków. Ale najczęściej nic nie zastąpi dedykowanych zdjęć. Zatem po przygotowaniu scenariusza, ekipa rusza na zdjęcia. I od tego w jakim składzie, na jak długo i gdzie zależy koszt spotu reklamowego.

Najtańsza opcja w Kaizen Media to wyjazd na zdjęcia w Krakowie samego operatora. Na mniej niż 8 godzin. Trochę drożej, gdy zdjęcia do spotu reklamowego trwają tylko 1 dzień, ale na planie pracuje operator z producentem. Im więcej osób na planie i dni zdjęciowych – tym cena siłą rzeczy rośnie. Gdy ekipa pracuje w lokacji powyżej 25 kilometrów od Krakowa, doliczamy koszty transportu (tam i z powrotem), gdy 300 kilometrów od bazy – dochodzą koszty noclegu i ustawowa dieta dla ekipy w delegacji. 

Plener, lokacja, studio

Zdjęcia do spotu reklamowego mogą być realizowane w firmie klienta lub w plenerze i wówczas odpadają dodatkowe koszty.  Zdarza się jednak, że konieczne jest wyszukanie lokacji lub wynajęcie nieruchomości do realizacji zdjęć. Wówczas korzystamy z usług wyspecjalizowanych agencji, których skauci, rzecz jasna nie za darmo, wynajdują nam najbardziej atrakcyjne miejsca. Do budżetu doliczony zostaje także wynajem od właścicieli np. nieruchomości na potrzeby produkcji spotu reklamowego.

O ile w wynajętym apartamencie można zaoszczędzić na scenografii, to w przypadku produkcji spotu reklamowego w studio, kolejnym punktem w kosztorysie będzie jego wynajem oraz zbudowanie i instalacja scenografii. Koszty wynajęcia studia filmowego w Krakowie wahają się od 800-2000 złotych netto za 10 godzin wraz z obsługą.

Światło podstawą każdej produkcji

Do tego światło. O nim dotąd nie wspominaliśmy, ale bez niego ani rusz w branży filmowej. Bez względu na to, czy nagrywamy zwykły wywiad, czy sceny – to właśnie światło tworzy nastrój, decyduje o ostatecznym charakterze i odbiorze produkcji przez widza. W przypadku niskobudżetowych realizacji używamy przenośnych zestawów lamp LED.

Gdy wymaga tego realizacja – wynajmujemy baterię lamp: mniejszych i większych, z dyfuzorami, podwieszanych i nie. Na rynku są wyspecjalizowane wypożyczalnie sprzętu (w tym tylko światła), z których asortymentu, a zwłaszcza doświadczenia „świetlików” warto korzystać, gdy tylko pozwala na to budżet spotu reklamowego. Wynajem światła z obsługą to koszt od 1600 zł netto za 1 dzień.

Spot reklamowy musi kupić uwagę widza i zapaść w jego pamięci. To trudne bez bohaterów, czyli ludzi i/lub zwierząt. Zatem czas na aktorów. Opcja najtańsza: w produkcji spotu reklamowego występują znajomi i pracownicy. Opcja pośrednia: korzystamy z banku twarzy lub agencji castingowej. Od znanego nam już pojęcia „pole eksploatacji” zależy koszt zatrudnienia bohatera/bohaterów spotu reklamowego.

W przypadku Internetu, 1 dzień zdjęciowy z udziałem aktora-amatora to koszt od 700 złotych netto. W przypadku emisji spotu w telewizji, kwota wzrasta do powyżej 1500 złotych netto, do tego musimy dodać prowizję agencji. Jeśli Klient życzy sobie aby w jego spocie reklamowym pojawił się znany aktor lub celebrytka, budżet wzrasta o stwierdzenia „Sky is the limit” 🙂

Postprodukcja spotu reklamowego

Zrealizowaliśmy nagrania. Cały materiał mamy zgrany z nośników cyfrowych kamer lub aparatów i zabezpieczony na kopiach zapasowych. W dobie pandemii, setki gigabajtów danych transferujemy na montaż wirtualnie, z użyciem chmur online. Dzięki temu minimalizujemy kontakt pomiędzy ekipą zdjęciową, a pionem postprodukcji. Wystarczy link, a zdalny podgląd pod tzw. „surówkę” ma producent i montażysta.

Długość etapu montażu zależy od skomplikowania spotu reklamowego. W Kaizen Media zazwyczaj potrzebujemy 2 dni, aby przedstawić Klientowi do kolaudacji pierwszą „układkę”. Nasi Klienci mają dwie bezpłatne listy uwag. W zależności od liczby sugestii i poprawek potrzebujemy kolejnych 24-48 godzin, by oddać gotowy spot reklamowy. 

W tym czasie montażysta koloryzuje ujęcia, udźwiękawia całość materiału. Jeśli wymaga tego scenariusz, spot reklamowy trafia następnie do naszych animatorów, którzy nanoszą na zmontowane ujęcia animacje lub inne elementy graficzne.

Ponad 98% użytkowników Facebooka przegląda jego treści na telefonach komórkowych. Nierzadko odtwarzając filmy z wyłączonym dźwiękiem (szczególnie będąc w miejscach publicznych jak tramwaj czy pociąg). To sprawia, że spisujemy treść narracji spotu reklamowego i wbijamy napisy na montażu, aby każdy mógł zrozumieć przesłanie filmu. W przypadku wersji spotu na YouTube, dodajemy transkrypcję w edytorze tej platformy.  

Spot reklamowy: wideo czy animacja?

Wszystko zależy od woli Klienta, koncepcji zawartej w scenariuszu. Gdy nasz spot reklamowy ma za zadanie pokazać elementy, których nagranie wymagałoby ogromnych nakładów finansowych, a efekt i tak mógłby okazać się wątpliwy, sugerujemy Klientowi aby rozważył opcję animacji.

Kaizen Media specjalizuje się w produkcji animacji 2D, animacji 3D. Nasi animatorzy doskonale radzą sobie także z modelowaniem 3D i produkcją wizualizacji 3D. To sprawia, że gdy scenariusz wymusza „wyczarowanie” czegoś niezwykłego, wówczas efekt wow! uzyskujemy w programach graficznych, nie zaś na planie zdjęciowym. 

Animacje 2D są zazwyczaj o 40-50% tańsze od kreacji 3D. Najdroższe są rigowane modele 3D, które będąc niezwykle atrakcyjne, często same stają się jedynymi bohaterami spotów reklamowych, opatrzone jedynie narracją lektora, muzyką i sloganem reklamowym.

Tanie spoty reklamowe do Internetu

Pewnie już łapiecie się za głowę, po wyliczeniu tych wszystkich składowych spotu reklamowego. Oczami wyobraźni widzicie już te kosztorysy z pięcioma zerami. Nie lękajcie się! Kaizen Media produkuje spoty reklamowe na każdą kieszeń. Mamy na koncie 30-sekundowe realizacje za 500 zł netto, z zastosowaniem animacji 2D.

Produkowaliśmy też spoty reklamowe za 35-40 tysięcy złotych netto, gdy na planie pracowała kilkunastoosobowa ekipa filmowa z ciężarówką sprzętu i światła.

W dobie Internetu, obserwujemy odejście od hollywoodzkich produkcji. Na takie – z wiadomych tylko sobie powodów – decydują się tylko największe i najbogatsze marki, gdzie działy marketingu nie muszą przesadnie liczyć się z kosztami. Produkowane przez warszawskie domy mediowe spoty reklamowe kosztują od 100 tysięcy złotych netto wzwyż, a na ich planie tłum specjalistów, jak na Marszałkowskiej.

Zdecydowana więksość Klientów decyduje się jednak na produkcję spotów reklamowych do Internetu, w przedziale cenowym 5-15 tysięcy zł netto, pozostawiając sobie drugie tyle budżetu na płatne kampanie reklamowe Facebook Ads czy YouTube Ads. 

Największa telewizja świata, YouTube przyciąga ponad 70% Internautów w Polsce. Z ponad 20 milionami użytkowników miesięcznie deklasuje TVP, TVN i Polsat razem wzięte. Stawka za wyświetlenie 30-sekundowego spotu reklamowego na YouTube, przy bardzo dobrej optymalizacji kampanii może wynieść zaledwie 2 grosze! Przeznaczając miesięcznie budżet 6000 zł netto, Klient może uzyskać 300 tysięcy wyświetleń swojego spotu reklamowego. I nie są to cyfry wzięte z sufitu, tylko z narzędzi analitycznych Google.   

Spot reklamowy w Nowych Mediach

Spoty reklamowe ewoluują wraz z rozwojem mediów. Najbardziej popularne formaty telewizyjne to: 8 sekund (tzw. „billboard TV”), 15 i 30 sekund. Internet i media społecznościowe rządzą się swoimi prawami. Spot reklamowy w kampanii Facebook Ad nie może przekroczyć 240 sekund (co zapewne wkrótce też ulegnie zmianie). W YouTube spoty reklamowe zaczynają się na 6 sekundach (Bumper Ad), przez 15 sekund (reklamy In-Stream, możliwe do pominięcia lub nie) po 30 sekund. 

Bez względu na to co jeszcze się zmieni w Nowych Mediach, jedno pozostanie bez zmian: informacje wizualne stanowią aż 90% informacji przesyłanych do mózgu. A ten przetwarza je dużo szybciej niż słowa, niż tekst. Skoro 80% ludzi pamięta to co widzi, a jedynie 20% ludzi pamięta to co czyta, to wszekie formy multimedialne zawsze będą najskuteczniejsze w marketingu! Bez względu na to, czy są spotami reklamowymi, filmami korporacyjnymi czy animacjami 2D/3D.

Po 20 latach w mediach, wiemy jak skutecznie zapewniać widoczność naszym Klientom. Posty 3D, animacje czy spoty reklamowe to niezwykle skuteczne narzędzia content marketingu. Warto po nie sięgać, planując działania marketingowe w Sieci. Po przeczytaniu tego tekstu już wiesz, że nie potrzebujesz miliona monet.

Back to Top
Close Zoom
Context Menu is disabled by theme settings.